Dnešní poučení do života

21.05.2002 | JohnNy

Škola základ života; Moudřejší ustoupí; a mnoho dalších. Jak bych na tom byl, kdybych se rozhodl odnést si z jediného dne ve škole co nejvíce poučení do života? Asi ne moc dobře, když bych si k tomuhle účelu vybral dnešek.

Rád bych si po vzoru jednoho nejmenovaného studenta vážil lidských hodnot a věřil v existenci trošky pochopení a porozumnění na straně kantorů. Tento student iks-ypsilon v toto všechno věřil, a jelikož předchozí den měl opravdu napilno z důvodů čeho jiného než školy (přibližně do 23:00 středoevropského času), naprosto slušně a upřímně se kantorovi omluvil, že se na hodinu nestihl vůbec ale vůbec připravit. Kantor samozřejmě na to odvětil, že je to čistě jeho a jen jeho problém, ale v průběho hodiny ho nevyzkoušel, takže jsem nabyl konejšivého dojmu, že opět zvítězil lidský rozum. Hurá! (pozn.: zkoušení ostatních probíhalo z látky zadané předchozí den)
Jaké pak bylo moje zděšení, když studentovi iks-ypsilon bylo jen tak mimo řečí ke konci hodiny sděleno, že přirozeně dostal za pět! Nedostatečně, bůra, kouli, jak kdo chce. Sedím tady a jen se ptám - za co ?!? Takže nic, první hodinu se mi to nepovedlo, budu muset vyčkat na jinou příležitost, snad se něčemu "do života" naučím někde jinde. Ale vlastně; jedna rada z toho přeci vyplývá. Dala by se forulovat třeba takto: Nikdy nepřiznávej svoji neznalost.

Další hodina. Obdobná situace. Úkol zadaný z předchozího dne, bohužel z nové učebnice. Danou knížku jsme si měli koupit. Problém - oznámeno to bylo předchozí den (byl asi velký problém sdělit to třídě s drobet větším předstihem), a když člověk přijde domů v sedm hodin, nikde mu již žádnou učebnici neprodají. Samozřejmě - na nástěnce byla jedna kopie zadání. Ovšem ptám se, kam se asi ztratila krátce po tom, co jí tam vyučující připíchnul. Na to se studentovi dostane od vyučujícího krátké jasné odpovědi : "Jó, tak to není už můj problém". Samozřejmě si za to může student sám. Když postupuje jako třídní stádo a úkol si prostě někde od některého šťastlivce opíše - není problém. Mám úkol, vůbec nechápu o co tam jde, ani na co se autoři knihy ptají. Rada číslo dvě : Musíš sehnat úkol.

A třetí absurditka, která se kdysi stala i mně. Proč někteří učitelé, když vidí bezchybnou slohovou práci, okamžitě otevřeně hovoří o tom, že ji student nenapsal sám? Potlačme okamžitě všechny tvůrčí sklony a začínající talenty! A to co nejdřív, ještě v zárodku, než se jim podaří napsat něco stejně dobrého, nebo dokonce ještě lepšího. Třetí dnešní poučení : Nebuď nejlepší.

Tenhle den byl opravdu smolný. Jak vidíte, nedařilo se nikomu na všech frontách. Mého cíle, odnést si pár rad do života, jsem však tak jako tak dosáhl.