Hezky napsaný článek, díky.
Ad stávka:
1) Bohužel se v těhle ohledech stále omílá pouze finanční stránka… už
by konečně taky sakra chtělo, aby česká společnost přijala učitelskou
profesi jako povolání důležité a svým způsobem prestižní. Bohužel velká
část společnosti si (dle mého názoru mylně) myslí, že učitelé dělají kulové
(byť u některých to tak vskutku je) a pouze neustále protestují, že mají
malé platy a furt jim to nestačí.
2) Stav, kdy je český kantor považován skoro až za nenažraného parazita
společnosti, vydatně podporují právě tyto prostesty, respektive výsledný
mediální obraz z nich. Vždy, když učitelé výrazně protestovali, přidáno
dostali, i když "pravda, pochopitelně ne úplně všechno, co
chtěli". Takže vzniká fatálně mylná představa, že učitelé mají více,
a přesto jsou furt nespokojení a chtějí ještě více. Přičemž reálné platy
učitelům nerostou skoro vůbec, navýšení zhruba tak nějak kryje inflaci a
pokud se nemýlím, tak v nějakém období reálné platy dokonce klesaly.
3) Financování školství jako takového není extrémně katastrofální, ale
rozhodně by mohlo být kvantitativně i kvalitativně lepší (tj. jak množstvím
investovaných peněz, tak jejich přesnějším zacílením). Kam se utopily
festovně velké částky v projektu Internetu do škol, kam se utopily miliony
za projekt Státních maturit? Mimochodem, financování vysokého
školství – alespoň podle toho, co jsem mohl vidět –
vypadá mnohem lépe než financování škol středních a základních… to
však nic nemění na tom, že peníze do školství potřeba jsou, a rozhodně si
nemyslím, že by to byla nenávratná investice – investice je to
naopak jedna z nejvýhodnějších možných. Zvyšuje se vzdělanost a
konkurenceschopnost celé vlastní společnosti. (Ovšem, nabízí se lehce
filozofická otázka, zda by ta případná "vzdělanost" (tj.
schopnost samostatně myšlet a "nenechat si srát na hlavu"
nepřekážela určitým částem politicko-mocenského spektra.)
4) Je absolutní pitomost srovnávat plat kdejakého dělníka s platem učitele
(nic proti dělníkům; určitou praxí v pracích všeho druhu si procházím,
takže si velmi dobře uvědomuju, jak je i taková "blbá dělnická
práce" důležitá), plat učitele musí být vysoko, musí být takový, aby
ti špičkoví učitelé (s trochou dobré vůle) neměly tendence odcházet do
soukromého sektoru. Příklad: Žena, pětatřicet let, vysoká škola v oblasti
informatiky, výborná znalost anglického jazyka, výuka angličtiny na vysoké
úrovni s zapojováním moderních progresivních metod do výuky, snaha o
podporu e-learningu apod., sedmnáct tisíc hrubého. Jak dlouho si myslíte,
že vydrží odmítat nabídky soukromého sektoru, která její práci (kde krom
pozitiv typu "práce s dětmi mě baví" odpadnou i negativa typu
"společnost na mě kouká jako na parazita, co chce pořád jenom
více"
ohodnotí třeba více než dvakrát větším platem? Nemůžeme se
potom divit, že v českém školství pak narážíme pouze na učitele
post-komunistické, případně svými schopnostmi průměrné či podprůměrné a pak
na úzkou skupinku učitelů, kteří jsou skutečně schopní své předměty
vyučovat kvalitně, a kteří obyčejně ve školství zůstávají pouze kvůli tomu,
že "je to jejich životní poslání", přestože by klidně mohli jít
dělat něco jiného, lépe hodnoceného.
5) Ač volič ODS (mezi slepými jednooký králem), za jejich trapně laciné
billboardy s usměvavou slečnou a sloganem "kvalitní vzdělání, šance
pro každého" bych je nejradši poslal do prdele. Ale to by bylo na
delší diskuzi (a to vůbec nemluvím o zavedení školného, se kterým bych
klidně za určitých podmínek souhlasil.).