Larva, 14. dubna 2008 | Kantorská
Rozhovor o školství i obyčejných věcech …
Mgr. Jan Bajnar (zástupce ředitele)
matematika, fyzika
ženat
** Rozhovor se může v některých detailech lišit. **
První otázka se týká vašeho bydliště.
Pokud vím, bydlíte v Bohumíně. Podle mě to není zrovna
nejpříjemnější město. Jak se vám tam líbí?
Jak není příjemné?! To je nejpříjemnější město. Jestli znáte
senátora Víchu, tak ten všude tvrdí a všichni ostatní bohumiňáci to
taky tvrdí, že Bohumín je město,ve kterém stojí za to žít.
Ano, to se říká
i o Karviné…
No, ale zase takový aquapark a to co tam máme my, penzion Ve věži, to vy
nemáte, a proto je Karviná horší než Bohumín.
Jako profesor na mě v hodinách působíte
spíš klidným dojmem, že se málokdy rozčilujete a někdy máte trefné až
cynické poznámky. Je to nějaký váš způsob, jak si udržet nadhled a
neztratit ve škole nervy?
Já to mám zakázané od lékaře, rozčilovat se. A nerad na studenty
křičím. Raději to polknu a vydusím to v sobě. Možná někdy jsem až
přehnaně protivný, že zesměšňuju, ale nemyslím to zle a nedělám to ve
špatném úmyslu.
Jaký jste byl student? Jaký byl váš vztah
ke škole?
Kladný. Student jsem byl výborný.
Měl jste jenom
vyznamenání?
Určitě. Ale na začátku studia jsem dostal trojku z matematiky a musel jsem
chodit na doučování k bývalému řediteli gymnázia Františkovi
Živnému, po něm je i pojmenované bohumínské gymnázium. To byl opravdu
borec, psal i učebnice a když mě začal doučovat, rozhodl jsem se, že
půjdu matematiku studovat a on mě vlastně dotlačil až do Olomouce.
A jak jste si užíval tamnější
studia?
Měl jsem přezdívku student korespondent. Moc jsem na hodiny nechodil. Hrál
jsem závodně volejbal a v době, kdy jsem tam studoval, jsme se dvakrát
probojovali do extraligy, takže jsem byl pořád na soustředěních,
třífázové tréninky se mi pak podepsaly na zádech. Ale absolvoval jsem to
celkem slušně.
Takže jste byl spíše sportovec a takové to
studentské posedávání po hospodách jste moc neznal?
No to nebylo hospodách, to bylo spíš po soustředěních.
Matematiku jste tedy chtěl studovat, takže
jiné představy o povolání jste neměl?
Já jsem původně začal dělat matematiku s tělocvikem, díky tomu
volejbalu. Pak jsem si ale zranil kolena a přestoupil jsem na matematiku a
fyziku. Takže původní aprobace byla MTV a teď je MF.
A jaký je váš vztah ke škole
nyní?
Musím to tady vydržet až do důchodu. To znamená šest let.
V čem spočívá práce zástupce
ředitele?
Organizační struktura je taková, že ředitel zodpovídá za všechno, když
je nějaký průšvih, odpovědnost za to nese on. Proto má k dispozici dva
náměstky,dva zástupce. Kolega Kučera je tady přes ekonomické
záležitosti jako správa budov, opravy, rekonstrukce, hospodaření a velí
správním zaměstnancům, to je sekretariát, uklízečky, kotelna a tak
dále. Já mám na starosti čtyřicet tři učitelů, takže jsem zodpovědný
za chod školy co se týče studentů. To znamená, suplování, rozvrhy,
mzdové agendy pedagogických pracovníků a vše co s tím souvisí.
Nevadí vám někdy, že je to hodně práce
navíc? Nemáte chuť být jen obyčejným profesorem?
Nevadí mi, že je to hodně práce navíc. Mám snížený úvazek co se týče
odučených hodin, takže je i čas na organizační záležitosti. Všechno
se to pak odvíjí od počtu studentů a od velikosti školy.
Jste spokojen se svým ohodnocením a
pracovními podmínkami?
(přemýšlí) Spokojen, no. Řekl bych to takhle. Protože děti už se živí
samy, tak s tím co vydělám já a manželka, s tím vyjdu. Vystačím si.
Ale co mě mrzí tady na tom školství je, že provozní prostředky se
okrajují. Mzdové rostou minimálně nebo vůbec. Když chceme cokoliv nového
vybudovat, musí se objíždět sponzoři a než se nějaký projekt
uskuteční, tak to stojí mnoho úsilí navíc. Kdyby to školství bylo
sponzorováno normálně, tak tady máte třeba výškově nastavitelné
lavice, jak mají být. Potom tady přijde hygienik a udělí nám akorát
pokutu nebo výjimku.
Tím jste mi nahrál na další otázku.
Blíží se další přijímací zkoušky. Přijmete zase všechny, z důvodu
financí?
Nepřijímáme všechny. Protože jsme škola s celkem dobrou pověstí, máme
převis. Letos se nám přihlásilo 94 uchazečů pro 4leté studium a pod
čarou skončí čtyři. Pro 8leté studium to je 56, bereme 30, takže pod
čarou skončí 26.
Když se hlásil náš ročník, hlásilo se
víc lidí a brali jste jen šedesát.
To je z toho důvodu, že je teď slabší populační ročník. Ještě
nějakou chvíli to bude klesat. Za dva, za tři roky zase půjde ta
demografická křivka nahoru.
Jaké máte koníčky, kromě zmiňovaného
volejbalu?
Už nemám koníčky,už jsem nepohyblivý, tak jsem se sportem skončil
(smích). Mám rád kolo, tenis. Doufám, že až se dorehabilituju, začnu
opět chodit na kurty a až záda povolí, začnu zase dojíždět do školy na
kole.
Nějakého nesportovního koníčka
máte?
Sbírám staré mince a bankovky. Takže mi je můžou studenti klidně
nosit.
A co housle? Alespoň někteří studenti je
určitě znají.
No housle. Už nehrajeme, kdysi jsme měli cimbálovku. Teď hrajeme už jenom
tak nárazově, třeba dobrým známým na svatbách.Bylo nás celkem šest.
Cimbál, dvě violy jako kontry, basa, já jsem hrál druhé housle, terciáš
se tomu říká.
S tím souvisí otázka jakou máte rád
hudbu, kapely?
Už jsem starý. Poslouchám cosi, mi to nevadí. Mám rád třeba takové jako
Hradišťan, když je s Pavlicou, protože tam jsme měli i známé
muzikanty, potom Fleret nebo Divoký Bill může být. To je jedno
v podstatě.
Jaký je váš vztah k návykovým látkám?
Od čaje až po drogy?
Kladný.
Můžete to upřesnit?
Kouřím. Bohužel. Poměrně hodně. Musím s tím začít něco dělat. Jinak
takové pokusy jako kouřit marijánku, to jsem nikdy neměl.
Co váš pohled na současné
studenty?
Můj pohled je takový, že si vzhledem ke svému věku až příliš pozdě
uvědomují vážnost situace. Mám zkušenost, že všichni se tady snaží
první dva roky nějak přežít. Pak ve třetím ročníku začínají
přemýšlet hlavou, a to už je mnohdy pozdě a ve čtvrtém ročníku to
vzhledem k přijmačkám na vysoké školy začínají brát vážně.
Přijdou mi málo zodpovědní sami k sobě. Chápu, že informační
trychtýř se rozšiřuje a těch informací je hodně a neříkám, že
každý předmět je důležitý a že ten můj je nejdůležitější. Ale
chci probrat všechno, co je předepsané a chci, aby to polovina třídy,
možná víc, uměla. Ale zase nejsem takový vrah neviňátek, abych, pokud je
někdo dobrý třeba aspoň přes humanitní předměty, ho zrušil přes ty
přírodovědné.
Závidíte něco dnešním mladým lidem?
Něco, co vy jste neměli?
Jedinou velkou výhodu máte v tom, že jsou otevřené hranice, že můžete
cestovat. A kvůli toho, že jsme nemohli nikam vyjíždět, jsem podcenil
jazyky. Moje podprůměrné znalosti mi stačí na to, abych se domluvil, když
někam vyjedu do zahraničí, anglicky i německy. Ale kdyby byla znovu ta
možnost, ta motivace kvůli cestování, dělal bych z obou dvou určitě
státnice.
A o co, podle vás, naopak
přicházíme?
Já myslím, že přicházíte o dobu, kdy lidé byli více spolu. Lidé měli
čas na komunikaci, bavili se, scházeli se. Vaše nevýhoda je, že žijete
v hrozném stresu, všechno se děje rychle, ve zkratkách, smskách. To je
negativum. Lidi se neumí vyjadřovat, nejsou upřímní. Kdysi byla družnost
mezi třídami, ve třídách, lepší. Teď má každý tu svou cestičku a tu
si zametá a neohlíží se napravo nalevo, to je vaše nevýhoda.
Takže technice příliš
nefandíte?
No já si dělám i doma věci do práce. Hraju si s digitalníma fotkama,
komunikace, pošta. To je denně zapnuté. To určitě.
Nedávno jsem psala na Saturn článek
o možnosti francouzských studentů ohodnotit na internetu své profesory.
Hodnotilo se asi šest kritérií. Mezi učiteli to však vyvolalo negativní
emoce. Jaký by byl váš názor, kdyby jsme měli na gymplu podobnou
možnost?
Možnost by mohla být, nevadila by mi ani negativní kritika, každý má
právo na svůj názor, ale vadily by mi vulgarismy, že je někdo zmetek a
takové. A druhá věc je, co by to hodnocení udělalo se jménem školy.
Protože škola má nějakou reputaci. Ale vysloveně proti bych nebyl.
Jak hodnotíte vztahy na
pracovišti?
Jsem tady 33 roků a dříve to bylo mnohem družnější. Teď každý jede na
vlastním písečku a ztratila se celková soudružnost sboru. Je to takové
rozházené po různých skupinkách.
Ve kterých oborech je podle vás budoucnost?
Co byste třeba doporučil studentům, kteří ještě neví, kam
dál?
Když neví, jazyky. Určitě jazyky. A pak samozřejmě matematika pro informační technologie nebo kdybych znovu začal studovat, tak by mě zajímala finanční matematika pro pojišťovny, spořitelny, z hlediska vyhodnocování rizik. Právníky nemám rád, doktory, biologie, to vidím a omdlívám. To ne. Takže doporučuju jazyky, informatika a matika k tomu.
Co považujete za svůj největší osobní
nebo profesní úspěch?
Že jsem se dožil tak vysokého věku.
A máte ještě nějaký nesplněný
sen?
Mým snem je, aby byli všichni mí blízcí zdraví.
Takže už nic víc.
Takže už nic víc. Já nejsem náročný.
Poslední otázka. Jaký je váš názor na
Saturn?
Něco sem tam přečtu, je pěkné, že to děláte. My jsme kdysi za mlada
dělali papírový časopis, teď už jsou ty možnosti jiné. Já to beru,
jako že jste dobří.
Později dodal pan Bajnar odpověď na otázku, týkající se plánovaných změn na škole. A ty by měly být velké. Milovaná přístavba se bude bourat, místo ní má vzniknout nová tělocvična, propojená s hlavní budovou. Předpokládaný rozpočet – 70 milionů a kousek.
Původní engine: Jan Raszyk; Webmaster: Michal Wiglasz;
© 2002 — 2009: Všechna práva vyhrazena, šíření veškerého obsahu bez souhlasu redakce zakázáno.