Gadžo, 26. září 2002 | Kantorská
Miroslav Studzinski
49 let
v současné době 0 žen (\„Jsem šťastně rozvedený\“)
1 dítě
*** Rozhovor se může v některých detailech lišit. ***
Odkud pocházíte?
Z Karviné 2.
Máte sourozence?
Ano, mám 2 nevlastní sourozence. Máme mezi sebou velmi dobré vztahy.
Co máte na mysli pojmem \„dobré vztahy\“?
Vzájemně se navštěvujeme.
Jaký jste měl jako student vztah ke škole?
Hodně pozitivní. Musím přiznat, že na gymplu se mi opravdu líbilo.
Čím jste se chtěl v průběhu svého vývoje stát?
Na základní škole jsem chtěl být v 1. a 2. třídě učitelem, pak jsem
se v sedmičce a osmičce chtěl stát automechanikem. Ale pak do toho
\„zasáhl\“ otec. Pocházím z dělnické rodiny. Z našeho širokého
příbuzenstva nebyl nikdo študovaný, a protože mi to ve škole šlo, zeptal
se mě táta, jestli bych to nechtěl zkusit na gymplu. Tady mi to taky šlo
dobře, a v průběhu studia jsem se rozhodl pro učitelství.
Jak jste se dostal na gymnázium?
Na gymnáziu jsem začal učit hned po ukončení vysoké školy. Studoval jsem
na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci –
matematiku a fyziku. Pak jsem byl jakožto vysokoškolák rok na vojně. Hned
poté mi zde nabídl místo pan Sázel, tehdejší zástupce. Dodnes jsem mu za
to vděčný. Před rokem a půl jsem ještě dostudoval výchovné
poradenství pro základní a střední školy tady v Ostravě.
Jste spokojen s pracovními podmínkami a se svým ohodnocením?
Tak to se musím přiznat, že se svým ohodnocením jsem opravdu spokojen a od
té doby, co dělám výchovného poradce, mám i velmi dobré pracovní
podmínky, zejména co se mého kabinetu týče. Pouze tady mám velmi pomalý
počítač.
Jak jste se dostal k práci výchovného poradce?
Dobrovolně a \„povinně\“. Dobrovolně – souhlasil jsem s tím.
Povinně – bylo mi to tiše nabídnuto panem Vévodou. Kdysi zde
výchovného poradce dělal pan Čip, a když odcházel do důchodu, vytipoval
si pan ředitel několik lidí, a ti se měli rozhodnout. Nakonec jsem byl
jediný, kdo souhlasil. Domluvili jsme se s panem ředitelem, že to nejdřív
jen zkusím. Zpočátku jsem tuto práci prováděl \„nekvalifikovaně\“.
Podával jsem informace o školách a snažil se se studenty komunikovat
ohledně jejich problémů. To byla hlavně otázka důvěry. Můžu říct,
že za posledního 1,5 roku, kdy jsem ukončil v Ostravě studium
výchovného poradenství, si ke mě studenti nalézají cestu mnohem
častěji. Když student přijde s problémem, může se mi svěřit a já mu
buď poradím, nebo ho můžu odkázat na další odborníky.
To vám asi zabírá hodně času. Omezuje vás škola nějak v osobním
životě?
Ne, vůbec mě neomezuje. Učím od ´79 a vždy si najdu čas na své
koníčky.
Mohl byste své nejoblíbenější koníčky přiblížit studentům?
Tak v prvé řadě to je hudba. Aktivně i pasivně. Aktivně – hraju a
skládám si vlastní písničky. Pasivně – poslouchám třeba The
Beatles… Mým druhým koníčkem je fotografování. Mám Minoltu 505 SI
DYNAX. Jsem členem Karvinského fotoklubu, který nyní vystavuje
v prostorách \„kulturáku\“. Možná se tam i studenti půjdou podívat.
Dále by to byl film, ale ten jenom pasivně. Dívám se hlavně na umělecké
filmy. No a nakonec ještě houbaření a kolo.
Jezdíte na kole do školy?
Ne, teď bydlím u házenkářské haly, takže do školy chodím pěšky. Ale
dříve jsem jezdil.
Jaké panují vztahy v učitelském sboru?
Já se s každým snažím vycházet dobře, i když u některých vycítím,
že… že jim nejsem moc příjemný. Nemám právo hodnotit ostatní učitele
ani jejich kantorské schopnosti.
Co vám nejvíc vadí na škole?
Nejvíc mi vadí, ale to nemůže ovlivnit náš ředitel, se kterým vycházím
velmi dobře, neustálé se tahání o peníze. Může za to současný
systém přerozdělování peněz. Co mě ale vytočí úplně nejvíc, je
používání mobilních telefonů v hodinách.
Jak byste se zhodnotil očima studenta?
Jó, tak to je teda otázka…
Co si tedy o vás studenti říkají?
Tak to vím až moc dobře… (z výrazu tváře jsem pochopil, že to není
příliš lichotivé)
Zkuste tedy nějakou větu (jsem ale vlezlý, že? :o)
\„Asi je na nás hodný, a sémo támo něco z fyziky umí.\“
Jaký máte vztah k návykovým látkám?
Nekouřím. Drogy jsem neokusil a nikdy neokusím, to bych musel mít pistoli
u hlavy. S alkoholem jsem si zkusil své a už rok a půl vůbec nepiju. Ani
sklenku piva či vína. Včera jsem si na své narozeniny (25. září) vypil
kafe.
Jaký máte názor na Studentskou radu?
Víte, jsem trochu zklamán, že jsem ještě nebyl pozván. Očekával jsem…
vede to tam ještě René Król? Ano?… Očekával jsem, že za mnou někdo
přijde, už jen proto, že jsem výchovný poradce, a řekne mi, abych
přišel.
Zasedání Rady jsou veřejná. Však to taky na všech těch vylepených
papírcích píšu. Už se ho i některé kantorky zůčastnily… Další
jednání bude v pátek 4. 10., tak vás tam teda oficiálně zvu.
Určitě přijdu.
A co Saturn?
…přiznám se, že jsem ho ještě nikdy nečetl.
(tak to mě teda dostal :o((( )
Jak jste se dostal k hudbě?
Táta hrál v dechových a jazzových koncertech. Odvlekli ho k německé
armádě, ale on utekl do Anglie. Hrál na saxofon. Jazz ho bavil a dechovkou
si přivydělával. Doma často trénoval a zůstalo to ve mě. Pořídil mi
klavír a já začal chodit do Lidové školy umění. na gymnáziu jsme měli
kapelu Vorvaň Quído. Hrávali jsme písničky od Beatles, Rolling-Stones a
taky vlastní. Tak jak dneska studenti chodí na Disco, kdysi se chodilo na
\„čaje o páté\“. A na těch čajích o páté jsme živě
vystupovali. V tom jsem pokračoval i na vysoké škole.
Na co hrajete nyní?
Na klavír, na klávesy. Kdysi jsem si dokonce zahrál na varhany v tom
nakloněném kostele v Karviné 2.
Co můžete prozradit na <a href =\„http://www.lefly.cz/amb\“
target=\„_blank\“ title=\„Web kapely
Experienced\“>Experienced?
Je to revivalová kapela Jimmyho Hendrixe. Chodím na jejich zkoušky a dělám
jim fotky na <a href =\„http://www.lefly.cz/amb\“
target=\„_blank\“ title=\„Web kapely Experienced\“>jejich
stránky.
Chystá se nějaká akce na škole? Mám na mysli třeba Platinového
páva.
Ano. Páv bude v březnu. Bude to výroční 10. ročník. K této
příležitosti chystáme natočení 2 CD. 1. CD bude tvořeno hrou na
klavír čtyř současných maturantek. Asi ho pojmenujeme čtyřlístek, nebo
tak nějak. Druhé se bude jmenovat Po škole II a bude na něm pouze vlastní
tvorba studentů, abychom neměli problémy s OSOU (Ochranný Svaz
Autorský).
Děkuji za rozhovor
Interwiev bylo v tomto znění zveřejněno s předchozím souhlasem p.
Studzinského (27. září 2002).
To, s kým bude příští rozhovor, můžete ovlivnit posláním vzkazu po
kliknutí na odkaz rozhovory.
Původní engine: Jan Raszyk; Webmaster: Michal Wiglasz;
© 2002 — 2009: Všechna práva vyhrazena, šíření veškerého obsahu bez souhlasu redakce zakázáno.