Gadžo, 1. září 2003 | Studentská
TOTO NENÍ ČLÁNEK OHLEDNĚ LETONÍ STÁVKY (4.12.2007)
Aktuální článek najdete na adrese http://saturn.xf.cz/555.
Jako každý rok se desetitisíce školáků a studentů těšilo (nebo \„těšilo\“) na začátek školy prvního září. Mnozí z nich ale zůstali doma – učitelské odbory vyhlásily na tento den výstražnou stávku. V našem kraji (podle odborářských informací vydaných před stávkou) mělo zůstat uzavřeno 120 škol ze 160. Našemu gymnáziu se stávka vyhla, což ve svém projevu okomentoval i RNDr. Vévoda. Mimojiné uvedl, že nepovažuje rozumné stávkovat před ukončením jednání s vládou, kromě toho vyjádřil také pochybnosti nad efektivností jednodenní (v podstatě jednohodinové) stávky a vyjádřil podporu případné říjnové dlouhodobější stávky.
Vláda ve své reformě předkládá návrh 16 platových tříd, v rámci něhož by měly být téměř srovnány platy základních škol se středními, výše platu by byla mimojiné ovlivněna i dosaženým vzděláním (magistr by měl logicky víc než bakalář). Dále vláda nabízí růst platů učitelů o závratných 13,5%. Ale protože socanská politika vycucává státní kasu maximálním až nemožným způsobem (počítá se schodkem 118 MLD kč v r. 2004), tak by těch 13,5% vzniklo zrušením 13. a 14. platů, tedy by se v podstatě stejné peníze přesunuly do jiných výplatních položek.
Na druhodou stranu, nezapočteme-li do průměrného platu 3 nejvýdělečnější sféry (finančnictví, hornictví, stavebnictví), pak by již nyní měli učitelé víc než oněch požadovaných 130% průměrného platu. Státní kasa je na dně, ale to není problém učitelů, jako spíše vládnoucí koalice.
Kromě toho inflace není skoro žádná. Navíc, v roce 2000, kdy podle serveru Česká škola došlo poprvé v poválečných dějinách našeho státu k reálnému snížení mzdy pedagogů, nikdo stávkovat nechtěl, nebo o tom mlčel.
Já osobně platy kantorů považuji za velmi nízké a jejich práci za celkově (zejména společensky) nedoceněnou. To je taky jeden z důvodů, proč schopní studenti (tedy aspoň ti, kteří neoplývají mimořádnou láskou k dětem) rozhodně nepovažují pedagogické fakulty za svůj pomaturitní cíl. Taky znám několik úspěšných absolventů, kteří tvrdí že \„šaškovat za takové prachy nebudou\“, a své schopnosti využívají v jiných sférách (byť k tomu jejich vzdělávání nesměřovalo).
Několika kantorům jsem položil stejnou otázku: Jaký máte názor na stávku učitelů?
No comment … Myslím si, že ta stávka nic neřeší, dneska.
Stávkovat jednu hodinu má stejný význam, jakoby metro pět minut nejelo. Myslím si, že by už měla přijít pořádná stávka.
Ztotožňuji se s názorem pana ředitele.
Souhlásím se stávkou, jsem smutná, že se nekonala, už je na čase, aby se něco dělo.
Ztotožňuji se s názorem ředitele školy.
Já si na svůj plat nestěžuju. Vidíš, že jsem v práci, nicméně ředitel má pravdu, že už je třeba provést nějakou akci.
Nevím, jestli by jednodenní stávka něco zmohla … já nevím, co si o tom myslím … stanovisko pana ředitele bych kdyžtak …
V článku byly použity volné citace.
A co si o tom myslíš ty? Napiš svůj názor do diskuse k tomuto článku!
Původní engine: Jan Raszyk; Webmaster: Michal Wiglasz;
© 2002 — 2009: Všechna práva vyhrazena, šíření veškerého obsahu bez souhlasu redakce zakázáno.