Gadžo, 10. října 2002 | Pel-Mel
Když jsem zjišťoval informace ke svému článku \„Finance školy\“, řekl mi pan Bajnar, že na stránkách
Saturnu je hodně kritiky. Stále něco kritizujeme, místo abychom nabídli
nějaká řešení, nějaké náměty. Naši kritiku přímo označil za
destruktivní.
Tento poznatek považuji za velmi důležitý, a za takovou upřímnost jsem
velmi vděčný. Z mnoha stran se dozvídám, jak je Saturn některými
kantory označován za \„nějaký plátek\“. Častěji se k mému uchu
donesou i jiná označení, která nejsou hodna publikování v tomto
\„plátku\“. U všech těchto případů jsme si (my=redakce) byli takřka
jisti, že autoři těchto pomluv nikdy Saturn nečetli. To nás zatvrzelo
v názoru, že nemá ani cenu se kvůli něčemu takovém byť jen urazit.
Leč případ pana Bajnara je jiný. Ten Saturn čte. A označuje Saturn za
destruktivní. Teď se můžeme buď urazit, nebo se nad tím zamyslet, a
pokusit se s tím něco udělat.
Dovoluji si směle říct, že když někdo v článku hledá kritiku, tak ji
najde. To, co někdo považuje za informaci, se může jiného dotknout. Ale
ani to nemění nic na faktu, že o kritiku na Saturnu opravdu není nouze.
Saturn jsme zakládali ze dvou hlavních důvodů.
První byl ten, že jsme si nedovedli nijak vysvětlit, proč na gymnáziu
s nejlepšími výsledky v okrese chybí školní časopis. A místo
nadávání na tento (dle mého názoru závažný) nedostatek jsme se rozhodli
založit si vlastní e-zinu (=internetový časopis).
Druhá pohnutka vycházela z nedostatečné informovanosti studentů. Škola
v době založení Saturnu měla velmi skromné finanční prostředky. To ale
bohužel věděl jen málokdo. Mezi mými spolužáky byl názor (a to
rozhodně ne ojedinělý), že za dosti neutěšený stav může vedení
školy. Kdo jiný taky, že? Vždyť se už dlouho nic nepohlo, teda kromě
nového zahradního traktůrku, se kterým si p. školník vesele jezdil po
zahradě. Musím se přiznat, že z důvodu neinformovanosti jsem k těmto
\„skrytým kritikům\“ patřil i já. Kdo by studentům v té době
řekl, že škola prostě nemá peníze, protože je nedostává z kraje? Kdo
by učinil konec všem defraudačním teoriím? Časopis. A tak jsem vše
shrnul do mého nepříliš povedeného prvního článku. Byl to dokonalý
příklad dvojsmyslu. To jsem si ale tehdy ještě bohužel neuvědomil.
Samozřejmě byl pochopen zcela jinak, než byl zamýšlen, ale to se nakonec
vyřešilo.
Nyní bych rád osvětlil, proč Saturn nebyl, není a nebude typickým
školním časopisem. Vzpomeňte si na větu, která je na uvítací stránce:
\„Jsme nezávislí!\“
Opravdové školní časopisy jsou ovládány učiteli. Ti rozhodují o tom, co
je vhodné o škole napsat, a co zase ne. Učitelé jsou v nich většinou
hlavním hnacím motorem k sepsání článků, či recenzí. Zatímco
v Saturnu si své články většinou cenzurujeme sami navzájem my autoři,
studenti. Nepíšeme je proto, abychom se vetřeli do přízně nějakého
učitele – šéfredaktora. Nepíšeme to, co by mělo být oficiální
bustou školy. Mluvíme o věcech tak, jak jsou. I když se to některým
lidem nemusí líbit.
Jako zářný případ uvedu koncert Pepy Nose. My jsme na něj zveřejnili
<a href=\„http://saturn.aktualne.cz/archiv/clanky/joh007.htm\“
target=\„_blank\“ title=\„JohnNyho recenze\“>2 <a
href=\„http://saturn.aktualne.cz/archiv/clanky/pepa_gadzo.htm\“
target=\„_blank\“ title=\„Moje recenze\“>recenze. Má recenze byla
zcela odlišná od té, která se nachází <a
href=\„http://www.gym-karvina.cz/skola/koncert/koncert.html\“
target=\„_blank\“ title=\„Oficiální recenze\“>na oficiálních
stránkách gymnázia. A dovoluji si tvrdit, že můj článek byl mnohem
blížší názoru drtivé většiny studentů.
Nicméně stále zde zůstává fakt, že na Saturnu převažují negativní
informace. Informace, které mohou být chápány jako kritika.
Snažíme se dávat studentům takové informace, které by je mohly zajímat.
Velmi úspěšné jsou rozhovory s profesory. Nedávno jsme se rozhodli
zveřejnit články z časopisů, které zde vycházely v letech 1980–90.
I když k ním nenapíšeme žádný komentář, tak vyznívají velmi
kriticky. Dnes jsou fakticky kritikou sebe sama a své doby. Zatím čekáme na
ohlas čtenářů, jestli má cenu v seriálu \„SSM\“ pokračovat.
V této fázi článku nadešel čas, přiznat si, že velká část
příspěvků z každodenního školního života studentů opravdu vyznívá
kriticky. <a href=\„http://saturn.aktualne.cz/view_cl.php?idc=18\“
title=\„článek z 2. zasedání rady\“
target=\„_blank\“>Tekoucími záchody v přístavbě počínaje,
přes <a href=\„http://saturn.aktualne.cz/view_cl.php?idc=7\“
title=\„Newmanův pohled na 11/09/02\“ target=\„_blank\“>politiku
USA, konče <a
href=\„http://saturn.aktualne.cz/view_cl.php?idc=19\“
target=\„_blank\“ title=\„Ke korytům! aneb Boje o oběd\“>zákazem
používání dolního vchodu do jídelny.
První podmínku pro změnu jsme splnili – uvědomili a přiznali jsme si
své chyby.
Teď přichází čas ke změně. Nezačneme psát o pozitivní stránce
tekoucích záchodků, pokusíme se s pomocí vás, čtenářů navrhnout
řešení. Jako první mě napadá před opravou uvedených problémů dát na
poškozené kabinky cedulku: \„Poškozeno – nepoužívat\“
Vyzývám vás čtenáře, abyste s námi komunikovali. Pomožte nám
s náměty k řešení v Saturnu publikovaných či nepublikovaných
problémů! Napište své nápady do fóra, na mejl nebo rovnou do diskuse k tomuto článku.
Původní engine: Jan Raszyk; Webmaster: Michal Wiglasz;
© 2002 — 2009: Všechna práva vyhrazena, šíření veškerého obsahu bez souhlasu redakce zakázáno.