Saturn

Studentský zpravodajský web

Dnes je úterý 17. července 2018, svátek má Martina, zítra Drahomíra.

Destruktivní kritika

Gadžo, 10. října 2002 | Pel-Mel

Když jsem zjišťoval informace ke svému článku \„Finance školy\“, řekl mi pan Bajnar, že na stránkách Saturnu je hodně kritiky. Stále něco kritizujeme, místo abychom nabídli nějaká řešení, nějaké náměty. Naši kritiku přímo označil za destruktivní.

Tento poznatek považuji za velmi důležitý, a za takovou upřímnost jsem velmi vděčný. Z mnoha stran se dozvídám, jak je Saturn některými kantory označován za \„nějaký plátek\“. Častěji se k mému uchu donesou i jiná označení, která nejsou hodna publikování v tomto \„plátku\“. U všech těchto případů jsme si (my=redakce) byli takřka jisti, že autoři těchto pomluv nikdy Saturn nečetli. To nás zatvrzelo v názoru, že nemá ani cenu se kvůli něčemu takovém byť jen urazit.

Leč případ pana Bajnara je jiný. Ten Saturn čte. A označuje Saturn za destruktivní. Teď se můžeme buď urazit, nebo se nad tím zamyslet, a pokusit se s tím něco udělat.

Dovoluji si směle říct, že když někdo v článku hledá kritiku, tak ji najde. To, co někdo považuje za informaci, se může jiného dotknout. Ale ani to nemění nic na faktu, že o kritiku na Saturnu opravdu není nouze.

Saturn jsme zakládali ze dvou hlavních důvodů.

První byl ten, že jsme si nedovedli nijak vysvětlit, proč na gymnáziu s nejlepšími výsledky v okrese chybí školní časopis. A místo nadávání na tento (dle mého názoru závažný) nedostatek jsme se rozhodli založit si vlastní e-zinu (=internetový časopis).

Druhá pohnutka vycházela z nedostatečné informovanosti studentů. Škola v době založení Saturnu měla velmi skromné finanční prostředky. To ale bohužel věděl jen málokdo. Mezi mými spolužáky byl názor (a to rozhodně ne ojedinělý), že za dosti neutěšený stav může vedení školy. Kdo jiný taky, že? Vždyť se už dlouho nic nepohlo, teda kromě nového zahradního traktůrku, se kterým si p. školník vesele jezdil po zahradě. Musím se přiznat, že z důvodu neinformovanosti jsem k těmto \„skrytým kritikům\“ patřil i já. Kdo by studentům v té době řekl, že škola prostě nemá peníze, protože je nedostává z kraje? Kdo by učinil konec všem defraudačním teoriím? Časopis. A tak jsem vše shrnul do mého nepříliš povedeného prvního článku. Byl to dokonalý příklad dvojsmyslu. To jsem si ale tehdy ještě bohužel neuvědomil. Samozřejmě byl pochopen zcela jinak, než byl zamýšlen, ale to se nakonec vyřešilo.

Nyní bych rád osvětlil, proč Saturn nebyl, není a nebude typickým školním časopisem. Vzpomeňte si na větu, která je na uvítací stránce: \„Jsme nezávislí!\“
Opravdové školní časopisy jsou ovládány učiteli. Ti rozhodují o tom, co je vhodné o škole napsat, a co zase ne. Učitelé jsou v nich většinou hlavním hnacím motorem k sepsání článků, či recenzí. Zatímco v Saturnu si své články většinou cenzurujeme sami navzájem my autoři, studenti. Nepíšeme je proto, abychom se vetřeli do přízně nějakého učitele – šéfredaktora. Nepíšeme to, co by mělo být oficiální bustou školy. Mluvíme o věcech tak, jak jsou. I když se to některým lidem nemusí líbit.
Jako zářný případ uvedu koncert Pepy Nose. My jsme na něj zveřejnili <a href=\„http:/­/saturn.aktual­ne.cz/archiv/clan­ky/joh007.htm\“ target=\„_blank\“ title=\„JohnNyho recenze\“>2 <a href=\„http:/­/saturn.aktual­ne.cz/archiv/clan­ky/pepa_gadzo­.htm\“ target=\„_blank\“ title=\„Moje recenze\“>recenze. Má recenze byla zcela odlišná od té, která se nachází <a href=\„http:/­/www.gym-karvina.cz/sko­la/koncert/kon­cert.html\“ target=\„_blank\“ title=\„Oficiální recenze\“>na oficiálních stránkách gymnázia. A dovoluji si tvrdit, že můj článek byl mnohem blížší názoru drtivé většiny studentů.

Nicméně stále zde zůstává fakt, že na Saturnu převažují negativní informace. Informace, které mohou být chápány jako kritika.

Snažíme se dávat studentům takové informace, které by je mohly zajímat. Velmi úspěšné jsou rozhovory s profesory. Nedávno jsme se rozhodli zveřejnit články z časopisů, které zde vycházely v letech 1980–90. I když k ním nenapíšeme žádný komentář, tak vyznívají velmi kriticky. Dnes jsou fakticky kritikou sebe sama a své doby. Zatím čekáme na ohlas čtenářů, jestli má cenu v seriálu \„SSM\“ pokračovat.

V této fázi článku nadešel čas, přiznat si, že velká část příspěvků z každodenního školního života studentů opravdu vyznívá kriticky. <a href=\„http:/­/saturn.aktual­ne.cz/view_cl­.php?idc=18\“ title=\„článek z 2. zasedání rady\“ target=\„_blan­k\“>Tekoucími záchody v přístavbě počínaje, přes <a href=\„http:/­/saturn.aktual­ne.cz/view_cl­.php?idc=7\“ title=\„Newmanův pohled na 11/09/02\“ target=\„_blan­k\“>politiku USA, konče <a href=\„http:/­/saturn.aktual­ne.cz/view_cl­.php?idc=19\“ target=\„_blank\“ title=\„Ke korytům! aneb Boje o oběd\“>zákazem používání dolního vchodu do jídelny.

První podmínku pro změnu jsme splnili – uvědomili a přiznali jsme si své chyby.

Teď přichází čas ke změně. Nezačneme psát o pozitivní stránce tekoucích záchodků, pokusíme se s pomocí vás, čtenářů navrhnout řešení. Jako první mě napadá před opravou uvedených problémů dát na poškozené kabinky cedulku: \„Poškozeno – nepoužívat\“

Vyzývám vás čtenáře, abyste s námi komunikovali. Pomožte nám s náměty k řešení v Saturnu publikovaných či nepublikovaných problémů! Napište své nápady do fóra, na mejl nebo rovnou do diskuse k tomuto článku.
 

 

nahoru | permalink

Hledání

Stručně

  • Saturn odešel na zasloužený odpočinek. Vzpomínejte na něj tak, jak vám zůstal v paměti.
    Nezapomeneme!
 

Původní engine: Jan Raszyk; Webmaster: Michal Wiglasz;

© 2002 — 2009: Všechna práva vyhrazena, šíření veškerého obsahu bez souhlasu redakce zakázáno.