Balů, 18. února 2004 | Postřehy
Většina z nás ho pije, jiní ho \„chlastají\“. Jsou tací, kteří
se mu vyhýbají. Pivo, víno, whisky. Všichni ta slova známe. Ale kdy
vznikla?
První část průřezem historie alkoholu.
Ke kontaktu člověka s alkoholem došlo zřejmě ještě dříve, než se náš předek vůbec
stal člověkem.
Ke kvašení plodů a listů rostlin dochází v přírodě samovolně a již
před miliony let se
tedy předkové člověka setkávali s ethanolem. Zřejmě ještě před vznikem člověka nalezli
první tvorové i potěšení ze stavů, které jim alkohol navozuje. Vyšší živočichové již
zřejmě disponují určitými individuálními rysy, které jim umožňují užívat návykové
látky. Dokáží zažívat příjemné pocity i při činnostech, které nesouvisí s
uspokojováním biologických potřeb (ba dokonce se jim často
příčí).
Několik příkladů: Sloni bývají posedlí nakvašeným ovocem, v jižní
Africe si libují
zejména v plodech zvaných marula a opilí pak tančí na jedné noze. V Zoo prý dokonce
někdy předstírají nemoc, aby dostali léky rozpuštěné v alkoholu. Sklon k alkoholismu
mají krysy, naproti tomu navyknout na alkohol psy je údajně obtížnější. Závislá
zvířata jsou schopná pro alkohol udělat cokoliv, plaší lesní tvorové typu jelenů se
plíží kolem hospod. Alkoholu přivykali i koně, pracující dříve v pivovarech či v
lihovarech. Opilí papoušci se dokonce chovají dosti podobně jako lidé, různě drmolí a
nesouvisle artikulují.
Naši nejbližší příbuzní, lidoopi, s oblibou konzumují nakvašené
tropické ovoce, které
Skutečně pravidelný kontakt s alkoholem si ovšem naši předkové dokázali zajistit až
relativně pozdě.
Odpověď na otázku, který nápoj byl tím prvním je dosti obtížná. Aby se
v primitivních
podmínkách podařilo přinutit něco zkvasit, bylo především potřeba použít plodinu o
vysokém obsahu jednoduchých cukrů. Tuto podmínku nesplňovaly první obilniny ani planá
vinná réva či většina ovoce. Například planá vinná réva byla hodně rozšířena na
východním pobřeží Severní Ameriky – natolik, že Vikingové, když tuto zemi objevili, ji
nazvali Vinland – ovšem místní Indiáni kvašené nápoje vůbec nepili. Dokonce měli díky
genetické mutaci sníženou i samotnou schopnost alkohol odbourávat, což bylo jednou z
příčin, proč s nimi později zatočila \„ohnivá voda\“ evropských osadníků.K pijákům piva patřili staří Sumerové, Babyloňané, Egypťané, Germáni i Slované.
Sumerové i Egypťané vařili již na konci 4. tisíciletí př. n. l. pivo ze sladu či
chlebového těsta, někdy nechávali chleby také pražit a později kvasit ve velkých
džbánech. Namísto chmele ochucovali Sumerové nápoj hořčicí či sezamem. Pivo bylo už
tehdy lidovým pitím, zatímco víno bylo dostupné jen bohatším
vrstvám.
A protože pivo je nápojem poměrně slabým a ne každý se dokáže
vypořádat s velkými
objemy, vymysleli staří Vikingové dokonce jakousi obdobu destilace piva – vymrazování.
Ethanol má nižší bod tání než voda, proto zmrzlá složka obsahuje relativně více vody a
zbytek piva se z hlediska alkoholu koncentruje.Vinná réva byla zřejmě poprvé pěstována někde v Malé Asii či Zakavkazsku (Gruzie,
Arménie). Na konci 4. tisíciletí př. n. l. máme doklady z Egypta a Mezopotámie. Pro
šíření vína udělali při svých námořních cestách hodně Féničané a Řekové, později
Římané zakládali vinice téměř na celém území své říše. Ještě později bylo rozšiřování
vinic spojeno s postupem křesťanství. V naší zemi se víno pěstovalo již v době Keltů a Germánů. Na Moravě a na Slovensku se
vinohrady udržely po celou dobu, v Čechách zřejmě s příchodem Slovanů zanikly a znovu
musely být obnovovány až v 8.-9. století.Zlatý věk vína byl za dob Antiky.
Dárcem vína byl samozřejmě bůh pijáckého šílenství Dionýsos.Podle
pověsti vyrostla
réva z Dionýsova srdce, když jeho tělo rozsápali Titáni. Pallas Athéna však Dionýsovo
srdce tajně ukryla v zemi, kde z něj posléze vyrašily první výhonky révy. O vínu se
pochvalně zmiňuje už Homér, současně však upozorňuje i na stinné stránky tohoto moku
(“Nepijeme víno, abychom upadli, ale abychom se povznesli”).Původní křesťanství zaujímalo k vínu pozitivní postoj. Pití vína bylo dokonce
jedním z rituálů, které křesťané převzali od starověkých mysterijních kultů. Společné
popíjení bylo již od pravěku chápáno v souvislosti s vyvázáním se z dosavadních
závazků a přijetí pravidel nového společenství. Spojení vína se znovuzrozením je dobře
patrné i z výše citovaného orfického mýtu.Nejméně tolerantně se k alkoholu staví islám. Muslimové se domnívají, že
zakladatelem první vinice byl muž jménem Hama. Při založení vinice mu pomáhal sám
ďábel. Půdu, na níž Hama založil vinici, pokropil krví páva, listy révy krví opice,
dozrávající hrozny krví lva a zralé hrozny krví vepře. Symbolika údajně znamená
následující: člověk, který pije, se zpočátku nadýmá jako páv, potom se stává veselým a
poskakuje jako opice, pije-li dál, stává se bojovný a zuřivý jako lev, a když se ani
pak nezastaví, projeví se nakonec vlastnosti prasete.Pokračování (Whisky, Gin, Koňak, Vodka…) příště…
Původní engine: Jan Raszyk; Webmaster: Michal Wiglasz;
© 2002 — 2009: Všechna práva vyhrazena, šíření veškerého obsahu bez souhlasu redakce zakázáno.